Behörigheter

Efter att ha loggat in på mina sidor måste du ansöka om behörighet för den e-tjänst du önskar använda, följ instruktionerna nedan. Om du ska agera ombud för en organisation där du inte själv är behörig firmatecknare kan du behöva bifoga en undertecknad fullmakt med din ansökan.

  1. Gå till sidan Ansök om behörighet.
  2. Välj den e-tjänst du vill ha använda. För vissa e-tjänster ska du också välja vilken roll din behörighet ska gälla.
  3. Fyll i formuläret med de uppgifter som krävs. Bifoga också en undertecknad fullmakt om du inte är firmatecknare.
  4. Granska uppgifterna och skicka in din ansökan.
  5. När vi har hanterat din ansökan får du en bekräftelse på den e-postadress du angivit. Det kan ta 1-3 arbetsdagar.
  6. Nu kan du använda e-tjänsten!

Tips: Exempel på fullmakt som kan användas för olika e-tjänster finns i rutan till höger.

Varje behörighet gäller en specifik e-tjänst, organisation och roll. Det är därför möjligt att ha flera behörigheter för en och samma organisation men för olika e-tjänster. Även det omvända, att ha flera behörigheter för samma e-tjänst fast för olika organisationer är möjligt.

 

Guider

Så ansöker du som privatperson om behörighet till e-tjänsten för elcertifikat och ursprungsgarantier.